Snel emotioneel geraakt? Hoe komt dat?

Emoties…. We hebben ze allemaal. Ze zijn deel van ons mens-zijn. Ze kunnen ons energie geven of energie kosten.

Lastiger is het wanneer je je overweldigd voelt door je emoties en ze de controle over jezelf overnemen. We kennen allemaal wel situaties waarin onze emoties opspelen. Iemand zegt iets dat je raakt en waardoor je boos wordt. Of je voelt je aangevallen omdat iemand iets - voor jou – confronterend zei. Of de tranen komen boven …. Je emoties worden getriggerd…

Hoe komt het dat we zo emotioneel worden?

Het feit dat je emotioneel reageert op iets, wordt voor een groot deel verklaard doordat je geraakt bent in iets dat héél belangrijk is voor jou. Wat jij belangrijk vindt in het leven of werk, zijn jouw (onbewuste) waarden en daar leef jij naar. Dit is dan ook een van je sterktes.

Bijvoorbeeld. Wanneer 'waardering' voor jou een zeer belangrijke waarde is, is dat iets wat jij ook vaak doet naar anderen toe. Het is iets “typisch voor jou”. Mensen kennen je zo, als iemand die anderen veel waardeert.

Maar je sterktes zijn ook ineens je zwakke plekken.

Want dat wat jou ‘groot of speciaal’ maakt, zijn ook de zaken die je emotioneel kunnen ‘triggeren’ wanneer iemand jou er níet in erkent. Vooral wanneer je verknocht bent aan jouw waarden. Dan voel je je alleen maar goed wanneer de ander je erin bevestigt. Want mensen die je helemaal niet waarderen voor wat je doet of wie je bent en dit ook niet uitspreken, kunnen je emotioneel maken. Dat raakt je. Je wordt dan boos, gefrustreerd, onzeker, verdrietig….
Soms verlies je daardoor het vertrouwen in die persoon of ontstaat er een barst in je relatie tot die persoon. Je kan dan ook reageren op een manier die je relatie serieus kan beschadigen.

De meest voorkomende emotionele triggers vind je terug in:

Aanvaard worden – geliefd zijn – gewaardeerd worden – autonomie – vrijheid – aandacht krijgen – begrepen worden – verbondenheid – respect – liefde – in controle zijn – orde – veiligheid – plezier – fair behandeld worden – rechtvaardigheid – geruststelling – erbij horen – evenwicht

Sommige uit de lijst zal je herkennen als een van jouw mogelijke emotionele triggers. Andere zullen je weinig of niets zeggen. Dat is dan ook heel persoonlijk.

En dit verklaart ook waarom je soms emotioneel wordt. Iedereen heeft zijn eigen waarden en die komen niet altijd overeen met die van jou. Dus niet iedereen weet waar jij gevoelig voor bent. Daarnaast kan het zijn dat je je té afhankelijk maakt van de bevestiging van je waarden door anderen.

Hoe hou je je emoties onder controle?
 “Control your emotions before they control you.”

Om te beginnen is het belangrijk te weten dat er niets mis is met jouw behoeften. Ze kenmerken jou en dat is een positief punt! De reden dat jij iets belangrijk vindt, er volledig achter staat en dat ook ontwikkeld hebt, is omdat het je ergens in je leven heeft geholpen en gediend. Je hebt dat ingezet of ontwikkeld omdat jij dat toen nodig had.

Terugkomend op waardering. Misschien heb jij als kind geleerd, wanneer iemand mij waardeert en zegt dat ik iets goed heb gedaan, dan ben ik sterk en zelfzeker. Waardering krijgen is dan een sleutelelement geworden om je sterk te voelen.

Wanneer je echter héél véél waardering nodig hebt, dan ontwikkel je een mogelijke ‘zwakke plek’, die je emotioneel kan triggeren. Je maakt van die behoefte iets heel persoonlijks. Namelijk, alleen als ik waardering krijg, ben ik oké.

Wat kan je doen?

- Besef dat je emotioneel geraakt bent. Klinkt logisch maar toch beseffen we op het moment zelf vaak niet dat we ons door onze emoties laten leiden.

Stel je de vraag in welke waarde je nu geraakt bent. Waarin botsen mensen met jou? Wat is het dat jij belangrijk vindt en waar je niet in wordt gevolgd of erkend?

- Bepaal hoe afhankelijk je bent van deze waarde. Neem jij de reactie van je gesprekspartner (veel te) persoonlijk?

- Bekijk de positie en intentie van de andere. Wat is de intentie van die ander? Klopt die intentie met jouw emotionele reactie? Is hij écht op zoek om je klein te houden of te kwetsen? Klopt wat jij denkt met de realiteit?

Je bewust zijn van jouw mogelijke emotionele triggers zal je helpen om alvast je emotionele reactie te begrijpen.

Daarnaast is er altijd een zeer belangrijke manier om je emoties op het moment zelf onder controle te houden: ademhaling en afstand nemen. Focus op een buikademhaling en probeer je ademhaling te vertragen.
Je zal merken dat je rustiger wordt.

Herkenbaar?

Ben je hierdoor getriggerd? Lees je graag meer over hoe je je zelf kennis kan verhogen? Wil je deze inzichten graag ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Ik schrijf er enkele per jaar. En uitschrijven kan altijd :)

https://www.peoplework.be/tips-advies 

Snel emotioneel geraakt? Hoe komt dat?

Veranderen vraagt moed. Waar haal je die?

Het geheim wapen om te veranderen is moed. En moed kan je bouwen, laten groeien. Je gewenste outcome visualiseren, dagelijks kleine stappen zetten, consistent doorgaan en het tijd geven zijn de ingrediënten om je moed en zelfvertrouwen te laten groeien bij verandering.

Waar haal ik de moed om te veranderen?

Coronatijden ... volhouden... ja maar hoe?

We worden zwaar uitgedaagd door het COVID-19 virus. Omgaan met stress, onzekerheid, onduidelijkheid, weinig perspectief... En toch moeten we manieren vinden om gemotiveerd te blijven zodat we het virus overwinnen. Andere manieren van verbinding met anderen, van onze talenten inzetten en van zaken te doen die we belangrijk vinden.

Hoe blijf je gemotiveerd?

Voel je als manager dat je meer of beter kan, maar "iets" houdt je tegen om te veranderen?

Voel je je als manager of ondernemer geremd of vastzitten in wat je doet? Ben je toe aan verandering maar je weet niet wat of hoe te veranderen? Dat voelt aan als een frustratie, want je zet je volle potentieel niet in. Inzicht in jezelf, je angsten doorbreken en actie zijn hiervoor nodig.

Hoe doe je dat?

5 tips tegen perfectionisme, hoe aanpakken?

Perfectionisme duwt professionals vaak wel vooruit in hun carrière. Maar soms kan de prijs die ze hiervoor betalen hoog zijn: stress, angst, zelftwijfel, onzekerheid, … Wat hen tot perfectionisme leidt, is vaak het onbewust verlangen naar waardering en goedkeuring van anderen. Zelfbewustzijn is de eerste stap om er iets aan te doen.

5 tips tegen perfectionisme

Waarom het goed is jouw balans te maken van het voorbije jaar en decennium

Aan het einde van een jaar, van een decennium, is het nuttig om er even bij stil te staan en de balans te maken. Want, hoe je de dingen nú ziet, zal vormgeven aan je toekomst, aan hoe je een nieuw (werk)jaar zal starten.

19 december 2019

Benieuwd naar meer?

Wat moet ik me voorstellen bij individuele coaching?

Wat is coaching? Hoe gaat dat in zijn werk? Wat levert het me op? In dit artikel geef ik je een overzicht van wat coaching wel en niet is.

Wat is coaching wel en niet?

5 stappen om als manager om te gaan met stress

Last van stress? Onthou vooral dat vertragen, afstand nemen en tijd nemen voor reflectie bijzonder nuttig zijn.

5 stappen om om te gaan met stress

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x