Veranderen vraagt moed. Waar haal je die?

We maken allemaal momenten mee in ons leven, in ons werk dat we het moeilijk hebben en nood aan verandering. Op zoek zijnde naar manieren om productiever of gelukkiger te zijn, meer passie te vinden in ons werk. Of soms worden we gedwongen om te veranderen.

Telkens opnieuw bekruipt je dan in min of meerdere mate die angst. Angst omdat je wilt veranderen maar niet weet hoe. Angst voor het onbekende. Angst om een foute beslissing te nemen….

Dan komen alle mogelijke scenario’s in je op die het risico of de negatieve kanten van de verandering belichten. De “ja, maars…”
Ja maar, als ik overstap naar zelfstandige, dan ben ik mijn werkzekerheid kwijt
Ja maar, als ik van job verander, dan weet ik niet of ik dat wel zal kunnen
Ja maar, als ik moet presenteren, wat gaan de mensen dan zeggen
Ja maar, als ik mijn mening zeg, gaan mensen mij niet meer graag zien
Ja maar, als ik van functie wil veranderen, wat gaat mijn huidige baas dan zeggen
Ja maar, op mijn leeftijd…

Deze twee kanten van de medaille, je verlangen om te veranderen enerzijds en de “ja maars” anderzijds, zorgen ervoor dat je je slecht voelt, onrustig, gespannen. Je hebt het gevoel in cirkels te draaien en raakt er zo moeilijk uit. Het kost je energie.



Een geruststelling, ... het is normaal. Iedereen maakt het mee.

Het geheim wapen dat je helpt te veranderen zoals jij dat wilt, is … moed.
Veranderen vraagt moed.

Waar haal je moed vandaan?

Ik heb geleerd dat moed hebben niet een kwestie is van ‘je hebt het of je hebt het niet’.
Ook ik ken het gevoel van ‘koudwatervrees’. De ene dag zie ik het helemaal zitten, de andere dag krimp ik in elkaar van angst om te veranderen.
Met vallen en opstaan heb ik ook ingezien dat je moed kan ‘bouwen’. Het iets dat je kan laten groeien. Een kwestie van mindset, (kleine) acties nemen, consistent volhouden en een kwestie van tijd.
Met andere woorden, een proces waar je doorgaat.

Er is niet zoiets van, het ene moment durf ik niet en het volgende moment spring ik.
Moed doen groeien is als spieren trainen. Het begin is lastig, het vraagt tijd en consistent doorzetten. Maar eens je door die opstartfase heen bent, merk je er de voordelen van. Je voelt je sterker, gezonder. Het is maar door te blijven oefenen en te blijven gaan dat je beter wordt. En het wordt een gewoonte. Ook moed ontwikkelt zich door te oefenen. Het kan alleen maar groeien door dagelijks en consistent (kleine) stappen te zetten.

Hieronder deel ik alvast enkele tips die mij in het verleden al geholpen hebben om mijn moed te doen groeien.

Maak je droom groter dan je angsten

Je hebt een sterke magneet nodig die je trekt naar de verandering die je wilt. Naar je droom. Naar je verlangen.

Hoe doe je dat?

Visualiseer je droom, je verlangen. De kracht van visualisatie is enorm.
Hoe scherper je je droom visualiseert, in je hoofd, op papier of digitaal, hoe groter de aantrekking wordt. Maak een gedetailleerd visueel beeld van dat waar je naar verlangt.

- Hoe zie je je dan?
- Wat doe je?
- Hoe gedraag je je?
- Wie of wat bevindt zich rondom jou?
- Welk voorbeeld of rolmodel personaliseert jouw droom?
- Welke motiverende gedachten, uitspraken, quotes passen hierbij?

Hoe sterker, groter en concreter je droom, hoe meer kans dat je droom groter wordt dan je angsten.
Zorg er dan voor dat je je visualisatie-oefening vaak ziet. Hang het aan de muur. Zet het op je laptop. Maak het zichtbaar op plaatsen waar je veel komt. Het herhaaldelijk zien van je droom versterkt je.

Lijst je angsten op 

Dan heb je de tegenpool. Je angsten die je telkens tegenhouden. Je ‘ja maars…’ Ze gaan samen met gevoelens van twijfel, angst, stress, onzekerheid,…

Hoe kan je dóór die angsten heengaan?

Die zijn er wel voor een reden. Ze proberen je te behoeden voor onwillekeurige beslissingen of acties die ‘gevaarlijk’ zijn. Duw ze niet weg maar sta er bij stil. Ze komen voort uit vroegere levenservaringen. Het zijn 'oude pijnen' die naar boven komen. Ga eens na wat de échte reden is van je angst. Schrijf ze uit. 

Bekijk je lijst nu rationeel en factueel

Daag nu je angsten uit. Ooit hebben die angsten je geholpen. Vraag is of ze je nu nog helpen, in je nieuwe context. Geloof niet altijd alles wat je denkt.
Als kind dacht ik dat alle honden gevaarlijk zijn. Mocht ik dat nu nog geloven ...
Dus wees even rationeel kritisch ten opzichte van je gedachten en check ze naar waarheid.

- Is dat écht wel zo wat ik denk?
- Klopt dat feitelijk wat ik denk? Kan ik dat ook bewijzen dat dat feitelijk zo is?
- Als dat het probleem is dat me tegenhoudt, in welke mate zijn er mogelijkheden om deze op te lossen, te relativeren, te bekijken op korte of lange termijn, te bekijken vanuit een ander standpunt, vanuit een andere bril, aan te pakken, met anderen te bespreken,…?
- Welke stappen zou ik kunnen zetten om meer helderheid te krijgen?


“Action cures fear” 

Ik zou zelf zeggen “daily action cures fear”.

Elke dag (kleine) stappen zetten die je een beetje dichter brengen bij je droom, zal je angsten verkleinen. En door dit consistent te blijven doen, zal ook dit stilaan een gewoonte worden. Elk initiatief dat je neemt, hoe klein ook, zal je ook meer zelfvertrouwen geven. Elke keer dat je jezelf een duwtje geeft uit je comfortzone, is een daad van moed en zal je zelfvertrouwen doen toenemen.
En eerlijk … het is de moeite waard!

En eerlijk … het is de moeite waard! De beloning op het einde geeft je zo veel voldoening.
Dus, actie - consistentie - actie - consistentie.

Vier je stappen die je hebt gezet

Vergeet niet om jezelf te belonen wanneer je een stap vooruit hebt gezet. Velen vergeten deze, terwijl het net een motivator is om door te gaan. Celebrate successes!
Ja, je bent goed bezig! Keep going!


Ik wens je toe dat je de meest moedige versie van jezelf mag worden.

Gretl


PS. Spreekt je dit aan? Lees je graag meer over hoe je je zelf kennis kan verhogen?
Wil je deze inzichten graag ontvangen?
Schrijf je dan in voor de 'nieuwsbrief'. Ik schrijf er enkele per jaar. En uitschrijven kan altijd :)


2) Zit je zelf vast en wil je hierin geholpen worden?
Kijk dan even naar mijn aanbod of laat ons gewoon even bellen.




Kan het iemand in je kennissenkring interesseren?
Deel het gerust.

Veranderen vraagt moed. Waar haal je die?

Snel emotioneel geraakt? Hoe komt dat?

Emoties zijn deel van ons mens-zijn. Maar soms nemen ze de controle over ons zelf. Dan is het goed te begrijpen waarom je emotioneel geraakt wordt.

Wat vertellen mijn emoties me?

Coronatijden ... volhouden... ja maar hoe?

We worden zwaar uitgedaagd door het COVID-19 virus. Omgaan met stress, onzekerheid, onduidelijkheid, weinig perspectief... En toch moeten we manieren vinden om gemotiveerd te blijven zodat we het virus overwinnen. Andere manieren van verbinding met anderen, van onze talenten inzetten en van zaken te doen die we belangrijk vinden.

Hoe blijf je gemotiveerd?

Voel je als manager dat je meer of beter kan, maar "iets" houdt je tegen om te veranderen?

Voel je je als manager of ondernemer geremd of vastzitten in wat je doet? Ben je toe aan verandering maar je weet niet wat of hoe te veranderen? Dat voelt aan als een frustratie, want je zet je volle potentieel niet in. Inzicht in jezelf, je angsten doorbreken en actie zijn hiervoor nodig.

Hoe doe je dat?

5 tips tegen perfectionisme, hoe aanpakken?

Perfectionisme duwt professionals vaak wel vooruit in hun carrière. Maar soms kan de prijs die ze hiervoor betalen hoog zijn: stress, angst, zelftwijfel, onzekerheid, … Wat hen tot perfectionisme leidt, is vaak het onbewust verlangen naar waardering en goedkeuring van anderen. Zelfbewustzijn is de eerste stap om er iets aan te doen.

5 tips tegen perfectionisme

Waarom het goed is jouw balans te maken van het voorbije jaar en decennium

Aan het einde van een jaar, van een decennium, is het nuttig om er even bij stil te staan en de balans te maken. Want, hoe je de dingen nú ziet, zal vormgeven aan je toekomst, aan hoe je een nieuw (werk)jaar zal starten.

19 december 2019

Benieuwd naar meer?

Wat moet ik me voorstellen bij individuele coaching?

Wat is coaching? Hoe gaat dat in zijn werk? Wat levert het me op? In dit artikel geef ik je een overzicht van wat coaching wel en niet is.

Wat is coaching wel en niet?

5 stappen om als manager om te gaan met stress

Last van stress? Onthou vooral dat vertragen, afstand nemen en tijd nemen voor reflectie bijzonder nuttig zijn.

5 stappen om om te gaan met stress

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x