5 stappen om als manager om te gaan met stress

5 stappen om als manager om te gaan met stress

‘Het gaat allemaal te snel.’
'Mijn agenda loopt vanzelf vol.’
‘Ik word geleefd.’
‘Ik loop mezelf achterna.’
‘Ik zie het einde van de tunnel niet meer.’

Ben jij manager en herken je jezelf hierin?

Als manager heb je wel eens met deze problematiek te kampen.

Je agenda staat vol, je mailbox ontploft, je wordt te pas en te onpas gestoord door mensen met al dan niet dringende vragen of problemen, je baas stelt hoge verwachtingen en je wilt die inlossen, je voelt je gewrongen tussen het moeten behalen van deadlines en het nemen van de nodige tijd om je team te ondersteunen en te helpen groeien, je weet niet waar eerst beginnen,....

’s Avonds ga je onvoldaan naar huis. Ontevreden over wat je die dag ‘maar’ hebt kunnen afwerken. Gefrustreerd. Doodop.

Je hebt geen idee hoe het zo ver is kunnen komen. ‘Het zal wel de normale gang van zaken zijn. In mijn functie hoort dat er nu eenmaal bij.’

Tóch kan het anders.

Lees hieronder enkele tips.

1. Vertraag  

Vertraag in alles wat je doet… vertragen … en zelfs even tot stilstand komen.

Denk aan het verkeer. Wat doe je als het plots erg druk wordt en je veel externe prikkels opvangt van andere weggebruikers? Je vertraagt. Dat doe je om overzicht en focus te behouden, jezelf en anderen te beschermen en innerlijk rustig te blijven (of te worden ).

Ook in je werksituatie is het belangrijk om te vertragen. Duw even de pauzeknop in. Neem ook eens letterlijk afstand van je werkomgeving. Wandel een blokje om. Zonder smartphone. Alleen. Alleen met jezelf. Alleen zijn, luisteren naar de stilte (als dat kan) zal helpen om tot rust te komen en terug het overzicht te zien. 

‘Alleen in stilstaand water zonder golven kan je helder zien.’ 

2. Word je bewust van wat je voelt

Je hebt tijd gemaakt om te vertragen. Sta nu bewust stil bij wat je voelt.
Vermoeidheid? Frustratie? Angst? Verdriet? Boosheid?

Duw je gevoelens niet weg. Gevoelens zijn er om ge-voeld te worden.
Door erbij stil te staan, zal je nieuwe inzichten krijgen. Ze vertellen je iets.
Door ze de ruimte te geven, zullen ze verzachten.
Beschouw moeilijke emoties als iets positiefs. Ze tonen je namelijk waar het wringt.

‘Wees je bewust van al je gevoelens, ze geven je richting.’ (onbekend)

3. Bekijk jouw verhaal vanop afstand

Kijk nu als objectieve buitenstaander naar jouw verhaal. Hoe beschrijf jij jouw situatie?

Welke externe factoren zie je?
- Hoe functioneer je? Hoe voel je je in je werkomgeving? Hoe is je verhouding met je baas? Hoe gedraagt jouw team zich? Naar jou toe? Naar anderen toe? Waarvoor komen ze bij je aankloppen? Hoe vaak gebeurt dat? Hoe gaan andere managers om met hun situatie? Hoe reageren zij op de vele taken die op hen afkomen?


Welke interne factoren observeer je bij jezelf?
- Hoe reageer je als mensen je kantoor binnenstappen? Wat voel je als je agenda volloopt? Wat vind je van al die vergaderingen? Welke signalen geef je? In welke situaties voel je weerstand?

‘Het mooie van afstand nemen is dat het je dichter bij inzicht brengt.’ (Ingspire.nl) 


4. Bevraag jezelf zonder te oordelen

Je hebt nu zicht op de externe en interne factoren die spelen. Stel jezelf hierover een aantal vragen, zonder oordeel over jezelf.Wat leer je over jezelf? Waar zit jouw angst? Waar wringt het voor jou? Merk je zelftwijfel? Speelt er perfectionisme? Ben je een ‘people pleaser’? Zoek je waardering bij anderen?

‘Zelfkennis is het begin van alle wijsheid’ (Socrates) 


5. Bekijk welke (kleine) stappen je al kan zetten

Welk(e) nieuw(e) inzicht(en) heb je nu geleerd? Wat leer je over jezelf? Wat zou je nu al anders kunnen aanpakken? Wat kan je nu al doen om meer rust in te bouwen? Waar zit je nog vast? Waardoor blokkeer je nog?

‘Wacht niet op een goede dag, maar probeer er zelf een te maken.’ (Ingspire.nl)


Deze enkele tips kunnen je alvast helpen om inzicht te krijgen in je stresssituatie.We worden vaak belemmerd door (onbewuste) overtuigingen over onszelf en anderen. Of we zitten gevangen in de ratrace van elke dag en hebben onszelf volledig uit het oog verloren.


Heb je vragen over je persoonlijke situatie?  Zit je ergens mee vast? Heb je hierbij hulp nodig? Wil je beter kunnen omgaan met je eigen stresssituatie?

Vraag dan een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek aan  
Samen bekijken we of en hoe ik je kan helpen om het anders aan te pakken. Dit gesprek is volledig vrijblijvend. Je legt je vragen, twijfels en problemen voor.
Laat dit gesprek vooral geen drempel zijn. Jij beslist nadien zelf of wij samen met jouw verhaal aan de slag gaan.

Wil je dit soort tips graag in je inbox ontvangen? 
Schrijf je in voor de nieuwsbrief. Enkele keren in het jaar krijg je deze toegestuurd. Als je wilt, kan je ook makkelijk terug uitschrijven. 


Kan dit interessant zijn voor mensen die je kent? Deel het gerust.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x